Jarenlang was eraan gewerkt en eindelijk was het zo ver. De game Concord werd met veel bombarie uitgebracht en gelanceerd door Sony, maar dat was tegelijkertijd het begin van het einde. De game staat momenteel bekend als een van de grootste flops in de gaming-industrie en is het lachertje van het Japanse bedrijf geworden.
Concord is een sci-fi multiplayer hero shooter, die qua stijl en concept leek op succesvolle games zoals Overwatch. De game werd gelanceerd op 23 augustus 2024, nadat er maar liefst 8 jaar aan was gewerkt door Firewalk Studios. Ondanks de inspanningen van Sony had het een dramatische start met slechts 697 gelijktijdige spelers op Steam. Vanuit concept en uitvoering worstelde Concord dus vanaf het begin al om een relevant publiek te vinden.
De oorzaken van Concord’s mislukking
Een ander oorzaak was omdat de hero shooter-genre in 2016, het jaar waarin Concord’s ontwikkeling pas zou starten, grondig veranderd door Overwatch, dat een nieuwe standaard zette met zijn helden, unieke speelstijlen en toegankelijkheid. Concord, dat in de Verenigde Staten voor 40 dollar werd aangeboden, moest concurreren met games die gratis waren en waarin spelers al jarenlang geïnvesteerd hadden. Games zoals Fortnite en Apex Legends hebben daarom een veel bredere use base en blijven erg populair door frequente updates en nieuwe content, wat nieuwe spelers steeds weer aantrekt.
De situatie rondom Concord benadrukt de risico’s van lange ontwikkeltijden in een dynamische markt. Wanneer een game acht jaar in ontwikkeling is, zoals bij Concord, wordt het steeds moeilijker om de initiële ideeën fris en relevant te houden, zeker als de markt ondertussen een snelle technologische en creatieve evolutie doormaakt. De gamers hebben in die zin Concord meedogenloos afgestraft. Wat oorspronkelijk vernieuwend was voor Sony, bleek bij de release verouderd te zijn. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de vergelijking met Fortnite, dat aanvankelijk als een tower-defense-game bedoeld was maar snel werd omgezet naar een battle royale-format toen dat format plotseling explosief populair werd.
Gebrek aan onderscheidende elementen en lore
Hoewel Concord een zorgvuldig uitgewerkte sci-fi wereld en uitgebreide lore introduceerde, bleek dit voor spelers onvoldoende. Firewalk Studios creëerde een universum vol complexe verhalen over facties, planeten en personages die in conflict zijn, maar veel spelers ervoeren deze achtergrondinformatie als een “overkill” aan context zonder diepgang in de gameplay zelf. Er waren weinig spelmodi, en hoewel de personages unieke eigenschappen hadden, bleef het spel in essentie te standaard en miste het de innovatieve sprong die spelers aantrekt
Veel games in dit genre, zoals Apex Legends en Valorant, zijn erin geslaagd om met eenvoudigere verhalen maar rijke gameplay-ervaringen grote spelersaantallen te behouden. Dit staat in schril contrast met Concord, dat veel investeerde in de visuele en narratieve aspecten, maar niet het niveau van gameplay-innovatie bood dat nodig was om een duurzaam publiek op te bouwen. In tegenstelling tot titels zoals Apex Legends, die elementen van battle royale met unieke karaktereigenschappen combineert, bood Concord vooral conventionele team deathmatch-modi zonder opvallende kenmerken of extra’s. Deze voorspelbaarheid zorgde ervoor dat de game, ondanks de tijd en middelen die erin gestoken waren, niet in staat was om een blijvend publiek te bereiken
In een review online zegt een gamer het volgende: “Concord lijkt vast te zitten in het verleden – de gameplay is veilig en vertrouwd, maar er ontbreekt een echte reden om hier tijd aan te besteden in een markt met zoveel andere, betere opties.”
Sony’s heroverweging van de live-service strategie
De teleurstelling van Concord heeft grote gevolgen gehad voor Sony’s benadering van live-service games. Sony had oorspronkelijk twaalf live-service titels in ontwikkeling, maar is gedwongen deze strategie te herzien. Dit werd aangewakkerd door niet alleen de flop van Concord, maar ook door andere tegenslagen zoals het annuleren van The Last of Us Online en bezuinigingen binnen bekende studio’s zoals Naughty Dog en Bungie. De live-service sector vereist enorme investeringen en een lange adem om winstgevend te zijn, en Sony heeft middels Concord geïllustreerd dat diepe zakken alleen niet genoeg zijn.
Sony bevond zich in een positie waarin het snel moest afwegen hoeveel risico het nog wilde nemen in een sector waarin populariteit zeer grillig kan zijn en snel kan veranderen. Het Japanse bedrijf besloot om snel in te grijpen: slechts twee weken na de release werd aan de noodbel getrokken. Niemand mocht Concord nog verkopen en de Concord servers zouden offline gaan, waardoor het spel niet meer speelbaar zou worden.
Naast het stopzetten van de verkoop heeft Sony besloten om de ontwikkelaar, Firewalk Studios, de ontwikkelaar achter Concord, te sluiten. Firewalk investeerde fors in de ontwikkeling van een “nieuwe, op maat gemaakte next-gen FPS-engine” in Unreal 4 en 5. De focus lag op een indrukwekkende 60fps-ervaring, met stabiliteit en schaalbaarheid op zowel PS5 als PC om grote spelersaantallen aan te kunnen, welke dus uitbleef.

Collectors Item
Ironisch genoeg is Concord, nu het door Sony uit de markt is gehaald, veel meer in trek. Sony heeft de fysieke kopieën teruggeroepen, maar mede daarom is de vraag naar deze beperkte fysieke edities toegenomen. Games die worden teruggetrokken of vroegtijdig worden stopgezet, krijgen vaak een cultstatus binnen de verzamelaarswereld, vooral als het gaat om grote producties van bekende ontwikkelaars zoals Sony.
De prijzen van deze fysieke exemplaren stijgen snel, vooral nu Concord wordt beschouwd als zeldzame flop van Sony en alleen al daardoor een unieke plek inneeemt in de gaminggeschiedenis. Aangezien de game slechts twee weken beschikbaar was na release en de fysieke oplage beperkt is, verwachten veel verzamelaars dat de waarde van originele fysieke kopieën aanzienlijk zal stijgen op de tweedehandsmarkt, vooral als ze geseald of in goede staat verkeren.
De verzamelaarswaarde van games zoals Concord neemt op veilingsites zoals eBay en Marktplaats snel toe. Op het moment van schrijven variëren de prijzen tussen de 100 en 150 Euro voor ongeopende exemplaren tot honderden dollar, waarvan wordt verwacht dat ie nog veel meer waard zal gaan worden, ook al zal Sony daar niet meer aan kunnen verdienen.

Header afbeelding bron: Microsoft Designer
Ook interessant
Meer artikelen over Gaming
Waarom Google gestopt is met gamingplatform Stadia
Google Stadia, de cloud gaming service van Google, stopt er officieel mee waarmee en sluit op 18 januari 2023 diens …
Alles wat we weten over Disney Lorcana: Disney’s trading card game
Disney Lorcana wil de wereld van trading card games opschudden. Hier is alles wat we weten over Disney Lorcana: het …
Hoe een hacker gameplaybeelden van GTA 6 kon lekken
Dat Rockstar Games al jaren bezig is met het maken van GTA 6 is een publiek geheim, maar op 18 …













