De onderzeeër, of eigenlijk: submersible Titan is zoek geraakt in de oceaan toen het dook om naar het wrak van de Titanic te duiken in de Atlantische Oceaan. Hierbij het verhaal van de Titan, diens passagiers en wat er vermoedelijk mis ging.
Het schip de RMS Titanic, destijds het grootste passagiersschip ter wereld, zonk in de nacht van 14 op 15 april 1912 tijdens zijn eerste reis nadat het botste op een ijsberg. Dit incident werd het canon voor Steven Spielberg’s hitfilm Titanic uit 1997 waarin de hoofdrollen werden verdeeld tussen Leonardo DiCaprio en Kate Winslet, maar daarmee hield het niet op. Titanic is door diens formaat en allure altijd al in de aandacht geweest van onder meer schatzoekers die op 3800 meter diepte op zoek zijn naar hidden gems en wrakstukken van het gigantische schip.
Na tientallen jaren van speculatie en zoektochten, wordt het wrak van de Titanic uiteindelijk ontdekt door een gezamenlijke expeditie van het Amerikaanse bedrijf Woods Hole Oceanographic Institution en het Franse onderzoeksteam Ifremer. De exacte locatie van het wrak bevindt zich ongeveer 650 kilometer ten zuidoosten van Newfoundland, Canada.
Met de groeiende belangstelling voor het Titanic-wrak ontstaat er ook interesse van avontuurlijke toeristen om het wrak te kunnen zien en aan het eind van de jaren 80 beginnen enkele duikbedrijven reizen aan te bieden naar de locatie van het wrak, waar ervaren duikers de mogelijkheid hebben om naar de diepte af te dalen en het wrak te verkennen. Niet veel later komen er steeds meer gespecialiseerde duikbedrijven die deze expedities organiseren en de passagiers de kans geven om in speciaal ontworpen duikboten af te dalen naar het wrak en de overblijfselen van het schip te bekijken.
Eerdere incidenten met duikboten
Er zijn in de loop der jaren veel incidenten geweest met duikboten, waarvan de voornaamste in 1968 en 2010 plaatsvonden. Eerstgenoemde incident was het Alvin-incident waarbij DSV Alvin, de naam van een beroemde onderzeeer die vaak wordt gebruikt voor diepzee-onderzoek, tijdens een expeditie in de Atlantische Oceaan werd beschadigd nadat brand uitbrak aan boord. De bemanning kon veilig worden geëvacueerd, maar Alvin moest worden achtergelaten op de zeebodem. Het duurde maanden voordat de onderzeeër kon worden geborgen en gerepareerd. Belangrijk om te vermelden: het onderzoek van Alvin heeft in bijna 2000 wetenschappelijke artikelen gestaan en deze submersible is nog altijd operationeel.



Titanic als toeristische attractie
Technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat er veel meer mogelijk is, zo ook in de maritieme sector. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Deepsea Challenger, de bathyscaaf die werd ontwikkeld om de Challenger Deep, het diepste punt op de aarde in de Marianentrog te bereiken. Een ander voorbeeld is de Bluefish Dive Studio, waarbij het bedrijf duikexpedities naar het wrak van de Titanic organiseert met behulp zogenaamde ROV’s, op afstand bedienbare onderwaterrobotos. Passagiers kunnen dan live meekijken met de onderwaterverkenning en het wrak van de Titanic van dichtbij observeren. Daarnaast organiseerde het bedrijf Deep Ocean Expeditions beperkte expedities naar het wrak van de Titanic en organiseerden zij gespecialiseerde duikreizen waarbij ervaren duikers de kans kregen om in een duikboot af te dalen naar het wrak op de bodem van de Atlantische Oceaan.
De Titan, welke nu vermist wordt nadat het op zondag 19 juni 2023 het contact verloor met diens ondersteunende schip, komt uit de koker van Stockton Rush: de CEO van OceanGate Expeditions. Titan is geen onderzeeër, maar – net zoals Alvin – een submersible waarmee wordt aangegeven dat het afhankelijk is van een ondersteunende schip (de Polar Prince) die het naar zee moet brengen en deze ook naar de haven moet bewegen op het moment dat het terugkeert.
Op de website staat aangegeven dat passagiers van de Titan geen eerdere ervaring nodig hebben en dat alles aan boord van het expeditieschrip wordt uitgelegd. Wel stond in een voetnoot dat er “een paar fysieke vereisten zoals aan boord kunnen van kleine boten in actieve zee, langere tijd kunnen zitten en bepaalde andere aspecten van het leven op een werkschip”, zijn. Ook staat aangegeven dat de missie 250.000 Amerikaanse dollars kost per passagier, dat je minimaal 17 jaar oud moet zijn en dat de expeditie in totaal 8 dagen en 7 nachten duurt.



Voor 250.000 dollar kunnen de passagiers van Titan het volgende verwachten (vrij vertaald):
- Een duik naar het wrak van de RMS Titanic
- Een verbazingwekkend avontuur dat minder dan 300 mensen ooit hebben gedeeld
- De kans om samen te werken met wereldberoemde experts in mariene biologie, oceanografie, de Titanic, eDNA en de diepe oceaan
- Accommodatie en alle maaltijden aan boord van het duikondersteuningsschip
- Missie Specialist training en coaching voor en tijdens de missie
- Expeditie uitrusting
- Eindrapport met de ontdekkingen van alle duikteams
Ook staat de volgende informatie over de Titan op de website van OceanGate Expeditions.
Titan is een bemande duikboot uit de Cyclops-klasse, ontworpen om vijf mensen mee te nemen naar diepten van 4000 meter (13.123 voet) voor onderzoek en inspectie, onderzoek en gegevensverzameling, film- en mediaproductie en diepzeetests van hardware en software. Door het innovatieve gebruik van moderne materialen is de Titan lichter in gewicht en kostenefficiënter te mobiliseren dan elke andere diepduikonderzeeër. Een combinatie van baanbrekende engineering en off-the-shelf technologie geeft Titan een uniek voordeel ten opzichte van andere diepduikonderzeeërs; het gepatenteerde Real Time Hull Health Monitoring (RTM) systeem biedt een ongeëvenaarde veiligheidsfunctie die de integriteit van de romp tijdens elke duik beoordeelt. Het gebruik van kant-en-klare componenten heeft geholpen om de constructie te stroomlijnen en maakt het eenvoudig om onderdelen in het veld te vervangen en te bedienen.
In combinatie met een gepatenteerd, geïntegreerd lanceer- en recuperatieplatform is de Titan eenvoudig te bedienen in verschillende zeetoestanden met behulp van een lokaal schip met de juiste afmetingen voor het project. In kustwateren betekent dit dat we geen groot ondersteuningsschip met kraan of A-frame nodig hebben.
Real-time gezondheidsmonitoring
De belangrijkste innovatie is het gepatenteerde realtime gezondheidsmonitoringsysteem voor de romp (RTM). Titan is de enige bemande onderzeeër die gebruik maakt van een geïntegreerd real-time gezondheidsmonitoring systeem. Door gebruik te maken van akoestische sensoren en rekstrookjes over de gehele drukgrens, maakt het RTM systeem het mogelijk om de effecten van drukveranderingen op het schip te analyseren terwijl de onderzeeër dieper duikt en de integriteit van de structuur nauwkeurig te beoordelen. Dit monitoringsysteem voor gezondheidsanalyse aan boord waarschuwt de piloot vroegtijdig en geeft hem voldoende tijd om de afdaling te stoppen en veilig naar de oppervlakte terug te keren.
Project Cyclops is ontstaan uit OceanGate’s waardering voor de complexiteit van onderzeese omgevingen en de behoefte aan een diverse set hulpmiddelen en technologie om te voldoen aan operationele vereisten onder 500 meter. Door middel van strategische partnerschappen past OceanGate de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van materiaalwetenschap en technologie toe om de uitdagingen van de diepzee-exploratie aan te gaan. Omdat het grootste deel van de zeebodem nog onontgonnen is en commerciële en wetenschappelijke entiteiten hun initiatieven om toegang te krijgen tot potentiële hulpbronnen blijven uitbreiden, voldoet OceanGate aan de vraag naar praktische onderzeese schepen die efficiënt toegang kunnen krijgen tot deze hulpbronnen.



Frappant detail is dat de Titan wordt bestuurd door middel van – een van oorsprong – game controller: een Logitech F710 gamepad van 30 dollar. Deze draadloze controller heeft wat aanpassingen gekregen zodat het de Titan kan besturen. Overigens is het gebruik van een controller niet geheel nieuw: ze worden vaak gebruikt om geavanceerde technologie zoals raketsystemen en drones te besturen. Zo meldde tijdschrift Wired in 2008 dat Xbox-controllers werden gebruikt om drones te besturen.
Wat meer zorgen baart zijn de verklaringen van ex-medewerkers en documenten waaruit blijkt dat de Titan niet goedgekeurd is door officiële entiteiten doordat de CEO vond dat regels en wetten in deze industrie innovatie belemmeren. “Een experimenteel onderwatervaartuig dat door geen enkele regelgevende instantie is goedgekeurd of gecertificeerd en dat lichamelijk letsel, invaliditeit, emotioneel trauma of de dood tot gevolg kan hebben”, aldus journalist David Pogue tegenover CBS.
Passagiers aan boord van de Titan
Uit documenten van de Titan blijkt dat de duikboot ruimte heeft voor in totaal 4 passagiers en 1 piloot. Op het moment van schrijven is er van de vijf inzitten van de Titan geen spoor te bekennen. Naar verluidt gaat het om twee Britten, twee Pakistanen (een vader en zoon) en een Franse piloot, met de volgende namen:
- Hamish Harding
- Stockton Rush
- Paul-Henri Nargeolet
- Shahzada Dawood
- Suleman Dawood
Stockton Rush
Stockton Rush is de CEO en oprichter van het bedrijf OceanGate Expedition; en dus ook eigenaar van het desbetreffende duikboot de Titan. De rijke Brit kwam met het idee om toeristen naar het wrak van de Titanic te brengen en heeft onder andere een diploma in de luchtvaart – en ruimtevaarttechniek.
Op basis van de informatie op hun officiële website, speelt Rush een rol in het toezicht op zowel financiële als technische strategieën. Daarnaast is hij betrokken bij de ontwikkeling van bemande onderzeeërs die duikdieptes tot wel 4.000 en 6.000 meter kunnen bereiken.
Hamish Harding
Hamish Harding is een 58-jarige Brit met drie Guinness World Records op zijn naam. Zo wist hij in 2019 het record te verbreken voor de snelste omzeiling van de aarde via de Zuidpool en Noordpool met een vliegtuig. Ook is Harding de oudste persoon die de Zuidpool wist te bereiken en – ook niet de minste – de eerste Brit die als toerist naar de ruimte ging.
Op het Instagram account van zijn bedrijf Action Aviation (vliegtuigbedrijf) deelde hij voordat hij aan boord ging, het heugelijke nieuws dat hij een van de passagiers is van de Titan.
Paul-Henri Nargeolet
Met zijn 77-jaar is de Franse aquanaut en tevens piloot van de Titan Paul-Henri Nargeolet de oudste passagier van de Titan. Nargeolet leidde eerder al verschillende expedities naar de Titanic en hield ook toezicht op de berging van de artefacten van het beroemde schip. Tevens is de Fransman directeur van het onderwateronderzoek voor E/M Group en RMS Titanic en heeft hij gewerkt aan de documentaire Drain The Titanic die in 2015 uitkwam.
Eerder zei Nargeolet het volgende over de gevaren van diepzeeonderzoek:
“Of je nu 11 meter of 11 kilometer diep bent, als er iets ergs gebeurt, is het resultaat hetzelfde. Als je in heel diep water zit, ben je dood voordat je doorhebt dat er iets gebeurt, dus dat maakt het wel minder erg.”
Paul-Henri Nargeolet
Shahzada Dawood en Sulemana Dawood
Shahzada Dawood staat bekend als een van de rijkste personen in Pakistan en erfgenaam van Dawood Hercules Corp, het zakenimperium van de familie. Hij werd lid van de raad van bestuur van Engro Corporation in 2003 en bekleedde voordat hij de Titan instapte de functie van vicevoorzitter. Hij staat hoog aangeschreven voor zijn inspanningen om belangrijke internationale netwerken en contacten op te bouwen.
Nadat Shahzada Dawood en zijn 19-jarige zoon Sulemana vermist werden, gaf Engro Corporation een verklaring uit waarin ze aangaven dat ze beperkte informatie over de situatie hebben. Ze riepen mensen op om niet te speculeren en vroegen om te bidden voor de veiligheid van Shahzada, Suleman en alle andere passagiers aan boord.
Update: brokstukken van de Titan gevonden op 22 juni 2023
De Amerikaanse kustwacht heeft op 22 juni 2023 bekend gemaakt dat de brokstukken van de Titan zijn gevonden en dat alle passagiers van de Titan zijn overleden. Eerder op de dag meldde de Amerikaanse kustwacht al dat een op afstand bestuurbare onderwaterrobot bij het wrak van de Titanic een verzameling brokstukken had ontdekt, maar het was nog niet zeker of deze afkomstig was van de Titan.
Het puinveld, dat zich ongeveer 500 meter van het Titanic-wrak bevindt, bestaat uit vijf grote en verschillende stukken van de onderzeeër, waarvan de neuskogel het eerste werd gevonden. De voorste rompsectie werd daarna geïdentificeerd, wat duidt op een mogelijke “catastrofale gebeurtenis”, volgens zeedeskundige Paul Hanken. Dit werd bevestigd door de vice-admiraal, die op basis van de brokstukken concludeert dat er sprake is geweest van een catastrofale implosie.
Overigens meldt The Wall Street Journal dat een geheim systeem van onderwatermicrofoons, gebruikt door de Amerikaanse marine om vijandelijke onderzeeërs te detecteren, mogelijk zondag al het geluid van de implosie van de Titan heeft opgevangen. Dit zou enkele uren zijn gebeurd nadat de mini-onderzeeër aan zijn missie begon. Functionarissen die betrokken waren bij de zoektocht hebben deze informatie verstrekt.
Update: “CEO gaf mij korting”
Voordat de CEO vertrok zou Stockton Rush nog gepoogd hebben een ‘last minute korting’ te geven aan de zakenman Jay Bloom en zijn zoon uit Las Vegas. Bloom deelde de SMS berichten van Stockton Rush met het publiek. Op Facebook schreef Jay Bloom het volgende:
Ik uitte mijn bezorgdheid over de veiligheid en Stockton vertelde me: “Hoewel er natuurlijk risico’s zijn – het is veel veiliger dan vliegen in een helikopter of zelfs duiken. Hij was er absoluut van overtuigd dat het veiliger was dan de straat oversteken. Ik weet zeker dat hij echt geloofde wat hij zei. Maar hij had het heel erg mis.“



In de SMS berichten die Jay Bloom vrijgaf, stond onder andere dat de zoon van Bloom het te gevaarlijk vond en twijfels had omtrent de veiligheid van de afdaling en de risico’s die het meebracht. Zo werd de potvis genoemd als mogelijk risico, welke als ‘stupid’ (stom) werd bestempeld door de vader zelf. Ondanks het feit dat vader en zoon voor een gereduceerd tarief van 150.000 dollar per persoon mee mochten, besloten ze het uiteindelijk niet te doen en stonden ze hun plaats af aan Shahzada en Sulemana Dawood.



Meer artikelen over Technologie
Het verhaal van de legendarische Lamborghini Countach
De Lamborghini Countach is een van de weinige Lamborghini's die niet naar een stier is vernoemd en tevens een van …
De gefaalde samenwerking tussen Nintendo en Sony: Het onverwachte ontstaan van de PlayStation
PlayStation consoles hebben sinds de jaren negentig een prominente plaats ingenomen als favoriet platform onder gamers. Het merk Sony PlayStation …
Wat is ChatGPT volgens ChatGPT zelf en waarom is deze technologie belangrijk?
Ben je benieuwd naar wat ChatGPT allemaal kan doen en waarom het zo'n belangrijke technologie is? Lees hieronder het verhaal, …