Ontwerpers, planners, architecten en bestuurders werken aan meer duurzame en leefbare stadsconcepten waaruit nieuwe futuristische smart city-voorstellen uitrollen. Hieronder volgt een overzicht van de futuristische stad: 10 creatieve projecten met als doel om de stad van de toekomst te creëren.
- NEOM, Saoedi-Arabië
- Innisfil (The Orbit), Canada
- Woven City, Japan
- New Administrative Capital, Egypte
- The Line, Saoedi-Arabië
- Amaravati, India
- Akon City, Senegal
- BiodiverCity, Maleisië
NEOM in Saoedi-Arabië
NEOM is een ambitieus project van de Saoedische overheid om een geheel nieuwe stad te creëren in het noordwesten van het land. Deze slimme stad zal gebouwd worden met geavanceerde technologie en duurzaamheid als belangrijke pijlers, en zal naar verwachting meer dan $500 miljard dollar kosten om te bouwen. Het project moet worden gebouwd op een oppervlakte dat bijna 33 keer zo groot is als New York City waarmee het een gebied zal worden dat zich uitstrekt tot aan de grenzen van Jordanië en Egypte.



De stad zal bestaan uit verschillende zones, waaronder woonwijken, commerciële en industriële gebieden, en toeristische attracties zoals het kunnen skiën in de woestijn. De stad zal ook een groot aantal openbare voorzieningen en recreatiemogelijkheden bieden, zoals parken, stranden en sportfaciliteiten. Met dit ambitieuze project hoopt de Saoedische overheid een nieuwe standaard te zetten voor stedenbouw en de wereld te inspireren met haar visie op de stad van de toekomst.
De volgende projecten vallen onder NEOM: The Line, NEOM bay, Oxagon, Trojena, Sindalah. Sindalah zal het eerste fysieke project in het NEOM zijn dat opengaat terwijl Trojena de plek zal zijn waar de Aziatische Winterspelen van 2029 gehouden zullen worden.
Innisfil, The Orbit in Canada
Het project The Orbit, is een ambitieus plan om het stadje Innisfil in Ontario te veranderen in een grotere gemeenschap met stedelijke voorzieningen. De kern van het plan is om een samenhangend centrum voor Innisfil te ontwikkelen rond een nieuwe regionale doorvoerverbinding en een cultureel centrum dat in de komende jaren zal worden gebouwd.
The Orbit wordt daarmee een geavanceerde smart city met een mix van Innisfil’s bestaande kleine stad charme en landelijke aantrekkingskracht, samen met moderne, hedendaagse innovatie. Rond het nieuwe GO Station, zal The Orbit een nieuw stedenbouwkundig kader voor Innisfil creëren met gloednieuwe winkels, kantoren, woningen om – in het verlengde van de traditie van de tuinstad – de Orbit-visie, namelijk een alsmaar vooruitstrevende gemeenschap te creëren.
Woven City in Japan
Woven City is een project uit Japan welke wordt omschreven als ‘het toekomstige levensweefsel’ en ‘levend laboratorium’. Woven City is een samenwerking tussen ontwikkelaars van de Toyota-groep, partnerbedrijven, start-ups, ondernemers en inwoners van alle leeftijden met als doel om uitvindingen te ontwikkelen die alle mensen in hun dagelijks leven ten goede komen.
Woven City wordt gebouwd op een terrein van 175 hectare aan de voet van de berg Fuji. Deze smart city moet een realistische leefomgeving en levend laboratorium voor onderzoekers en wetenschappers worden. Hier zullen ze zich onder andere bezighouden met de ontwikkeling en het testen van autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, slimme huizen en kunstmatige intelligentie (AI). Woven City zal meerdere types van boven- en ondergrondse wegen bevatten. Om veilige en efficiënte mobiliteit mogelijk te maken, zullen commerciële leveringen, stedelijke logistiek, voetgangers, en persoonlijk en openbaar vervoer elk een apart pad hebben.
De bouw van fase 1 moet in de zomer van 2024 voltooid zijn. Vervolgens zullen voorbereidingen worden getroffen voor de start van enkele eerste proeven in 2025.
New Administrative Capital in Egypte
New Administrative Capital: letterlijk ‘nieuwe hoofdstad’. Deze stad, waarvan wordt vermoed dat het Wedian (of Wedian City) zal heten, zal de nieuwe hoofdstad van Egypte moeten gaan worden. De stad moet uiteindelijk ruimte kunnen bieden aan 40 miljoen inwoners in 2050.
De reden voor deze switch is vanwege het feit dat de bevolking van Egypte in de komende 40 jaar bijna zal verdubbelen en de overbevolking, die nu een van de grootste problemen is in Caïro vanwege de toenemende bevolking, voor problemen zorgt. De stad wil de verschillende problemen van Egypte aanpakken en een aparte levenskwaliteit bieden. De regering zoekt naar een manier die zich aanpast aan de omstandigheden van bevolkingsgroei en beschaving. Alle inkomens- en cultuurniveaus zijn welkom in de slimme stad om gelijke tred te houden met de ontwikkelingen in de wereld.
De nieuwe hoofdstad, waaraan de bouw al is begonnen, ligt 35 kilometer ten oosten van Caïro met een oppervlakte van 700 vierkante kilometer. Het idee is om het economisch potentieel van het land te versterken en te diversifiëren door nieuwe plaatsen te creëren om te wonen, te werken en te bezoeken.
Om mensen naar deze nieuwe hoofdstad te brengen, zal in de kern ervan een reeks belangrijke katalysatorontwikkelingen tot stand worden gebracht. Hiertoe behoren een nieuwe administratieve overheidswijk, een culturele wijk en een grote verscheidenheid aan stadswijken.
The Line in Saoedi-Arabie
The Line is een 170 kilometer lange stadsproject uit Saoedi-Arabie waaraan al is begonnen. Wanneer The Line af is moet het plaats bieden aan 9 miljoen inwoners die op 34 vierkante kilometer zullen wonen in een constructie dat van buiten eruit ziet als een mega grote lijn. Het project, dat 500 miljard dollar zou moeten kosten, is zo ontworpen dat de bewoners 5 minuten kunnen lopen naar de benodigde voorzieningen. Lopen zal de bewoners toegang geven tot alle voorzieningen, net als een hogesnelheidsspoorwegsysteem waarmee The Line binnen 20 minuten van begin tot eind bezocht kan worden.
Volgens de ontwerpers, Morphosis Architects, zal The Line aan de buitenkant een spiegelgevel krijgen, waardoor het een uitgesproken karakter krijgt. Aan de binnenkant (tot wel 500 meter hoog) komen gebouwen, openbare parken, voetgangersruimten, scholen, huizen en werkplekken.
Traditionele stedenbouwkundige modellen voorspellen dat de verstedelijking zich horizontaal in plaats van verticaal zal ontwikkelen en dat is precies waar The Line op lijkt in te spelen.
Amaravati in India
Net zoals Egypte zal er ook in India een herbouw van een hoofdstad worden gerealiseerd. Amaravati, de hoofdstad van de staat Andhra Pradesh in het zuiden van India, moet India’s eerste smart city gaan worden. De stad Amaravati, dat aan de oevers van de rivier Krishna ligt, zal worden gekenmerkt door een sterk stedelijk raster, geïnspireerd op Lutyens’ Delhi, een gebied in New Delhi genoemd naar de Britse architect Sir Edwin Lutyens, en Central Park in New York.
Ten minste 51 procent van de stad zal bestaan uit groen en water, met als doel Amaravati een van de meest duurzame ter wereld te maken, compleet met de nieuwste technologieën zoals de omzetting van licht in elektriciteit door het gebruik van fotovoltaïsche panelen. Het wordt gemodelleerd naar Singapore, waarbij het masterplan wordt opgesteld door twee door de Singaporese regering aangestelde consultants.
Het vervoer in Amaravati bestaan uit elektrische voertuigen, watertaxi’s en speciale fietsroutes met talrijke voetgangersvriendelijke routes zoals schaduwrijke straten en pleinen.
De regering heeft voor de ontwikkeling van de stad een benodigde investering van 2 tot 4 miljard dollar gepland.
Akon City in Senegal
Niemand minder dan zanger Akon heeft het plan om Senegal’s eerste ‘slimme, futuristische en crypto stad’, vernoemd naar hemzelf, te (laten) bouwen. Akon City werd door Akon tijdens de introductie in 2018 omschreven als een “real-life Wakanda”, waarmee hij het vergeleek met de technologisch geavanceerde fictieve Afrikaanse plaats die wordt geportretteerd in de Black Panther film.
Akon zei dat hij hoopte dat zijn project Senegalezen de broodnodige banen zou opleveren en ook zou dienen als een “thuis terug naar huis” voor zwarte Amerikanen en anderen die te maken hebben met raciale onrechtvaardigheden.
De bijna surrealistische, waterachtige ontwerpen van Akon City zijn geïnspireerd op de vormen van traditionele beeldhouwwerken die lange tijd in Afrikaanse dorpen werden gemaakt, vertelde Akon. Mocht Akon City er ooit komen (anno 2023 is er nog altijd niets gebouwd), dan zullen de inwoners als ruilmiddel een cryptocurrency moeten gebruiken die AKoin heet.
BiodiverCity in Maleisië
De Maleisische regering schreef een wedstrijd uit voor de bouw van een drijvende stad op/bij het eiland Penang. Bjarke Ingels Group (BIG) won met het project BiodiverCity welke bestaat uit drie grote kunstmatige agglomeraten, elk gebouwd rond een waterplein en elk met een eigen rol in de stad. De drie agglomeraten van het ecosysteem zijn: The Channels, The Mangroves en The Laguna, verspreid over 4.500 hectare met ongeveer 4,6 km openbare stranden, 600 hectare groene ruimte en 25 km waterfront.
De eilanden bedienen woon-, zakelijke en culturele hubs, elk verbonden door netwerken van emissievrij openbaar vervoer. Autonome bestuurderloze voertuigen zullen over land, water en door de lucht rijden op en tussen de grotere en kleinere eilanden die de archipel vormen. De autonome voertuigen zijn niet alleen goed voor het milieu, maar moeten BiodiverCity ook een vlotte verplaatsing van leven te voet of met de fiets aan kunnen bieden.
Meer artikelen over Leven
De Challenger-ramp: desastreus ruimtevaartongeluk en het falen van NASA
De geschiedenis van de ruimtevaart is doorspekt met triomfen en tragedies, maar geen gebeurtenis illustreert de verwoestende impact van falen …
Het inspirerende verhaal achter de creatie en wereldwijde impact van Post-it Notes
Hoe een visionaire onderzoeker bij 3M een onverwachte ontdekkingd deed welke leidde tot een wereldwijd fenomeen dat nog steeds van …
Pepsi’s marketing flater: hoe een Amerikaanse student een Harrier Jet eiste van Pepsi
Maar liefst 23 miljoen dollar: dat was de waarde van de Harrier gevechtsvliegtuig welke de Amerikaanse student John Leonard claimde …