Niet heel lang geleden bestond het woord fidget nog niet, maar nu is het een grote hype en enorm populair bij kinderen. Waar komt deze hype vandaan, waarom is het zo populair en wat heeft diens populariteit te maken met een aap? Lees het in deze Volkollage.
Je hebt er ongetwijfeld van gehoord of wel eens gezien: de fidget spinner. De spinner kwam twee jaar geleden op de markt en was een regelrechte hit. Het idee is zeer simpel: je draait het – net als een tol – in het rond en gaat de strijd aan met je vrienden om te kijken wie het het langst staand kan houden. In die zin lijkt het op een kleurrijke en verbeterde versie van de oeroude tol.
Richard Gottlieb, CEO van Global Toy Experts, stelt dat de aantrekkingskracht van fidget spinners komt door diens simpele vorm. “Ik begrijp niet waarom de speelgoedindustrie er zo lang over heeft gedaan om dit uit te vinden?”, aldus Gottlieb.

Marketing
Als er een ding is dat we kunnen leren van Fidget speelgoed, dan is dat het feit dat marketing essentieel is voor het succes van speelgoed zoals Fidget Spinner en Pop It!. Het origineel was namelijk al in 1975 bedacht door een Israelische koppel die ook het spel ‘Wie is Het?’ hebben bedacht. Theora Design, het bedrijf van het duo, produceerde enkele prototypes, maar het idee liep op niets uit, deels omdat het siliconenrubber waarvan de huidige pop-its worden gemaakt, niet beschikbaar was. Enkele jaren geleden haalden de kinderen van Theo en Ora Coster het idee van hun ouders, dat al sinds de jaren 70 in de ijskast lag, uit de kast en sloten een overeenkomst met het spelletjesbedrijf Foxmind uit Montreal.
Het speelgoed werd gelanceerd als Last One Lost waarbij het idee was dat twee spelers om beurten de bubbels moesten indrukken en moeten proberen te voorkomen dat ze de laatste indrukken. In 2014 verkocht het product ‘slechts enkele duizenden stuks’. 5 jaar later pikte de Amerikaanse retailer Target het product op, maar dat was niet de reden waarom het zo populair was.
Het was de 8-jarige aap Gaitlyn Rae die als een ware influencer het product op social media platform TikTok razend populair maakte. De video van de nietsvermoedende aap die aan het spelen was met de Pop It! ging viral en minder dan een jaar later had de hashtag #PopIt al meer dan 11 miljard views op TikTok.
Na het succes op TikTok had het speelgoed geen reclame meer nodig, maar volgens Gottlieb hielp het zeker dat het hier ging om kinderspeelgoed. “Typisch werkt het zo dat een cool kind naar school komt, een stuk speelgoed meeneemt en omdat hij cool is wil iedereen het, en het verspreidt zich als een virus van speelplaats tot speelplaats, van staat tot staat, en uiteindelijk van land tot land,” zei hij.
Typisch werkt het zo dat een cool kind naar school komt, een stuk speelgoed meeneemt en omdat hij cool is wil iedereen het, en het verspreidt zich als een virus van speelplaats tot speelplaats, van staat tot staat, en uiteindelijk van land tot land
Gemak en gewenning
Het spel is niet ingewikkeld en gaat niet over het bereiken van een bepaald resultaat, wat misschien de kern van hun populariteit is. Kinderen hebben het druk en zijn gestrest, en fidgets kunnen iets te doen bieden zonder echt veel te doen. “Een gemiddelde kind werkt 60 uur per week, als we alles wat onder toezicht van een volwassene staat als werk beschouwen,” zei Gottlieb. “Soms is de enige plek waar ze kunnen ontspannen de achterbank van de auto, en iets als de fidget spinner of Pop It is draagbaar, en ze kunnen gewoon achterover leunen en ermee bezig zijn.”
Mensen melden vaak dat friemelen met een voorwerp in hun hand hen helpt geconcentreerd te blijven bij een lange taak of stil en aandachtig te blijven tijdens een lange vergadering. Voorwerpen waarmee mensen friemelen zijn onder meer paperclips, USB-sticks, oordopjes en plakband. Maar mensen kopen ook gespecialiseerde voorwerpen zoals een knallend speelgoed voor dit doel. Al deze redenen maken de Pop It! het ideale speelgoed voor een grote groep mensen.
Verzamelbaar en flexibel
Naast het marketing succes van Fidget is het volgens Gottlieb ook zo dat Fidget speelgoed manipulatief spelen mogelijk maakt. Dit is vergelijkbaar met de voldoening die men krijgt uit het draaien van een potlood rond de vingers. Hun verzamelbaarheid maakt ze ook leuk voor kinderen, die genieten van verschillende vormen en kleuren en het ruilen met hun vrienden. Naast de verzamelbaarheid van het speelgoed bleken Pop Its ook handig op andere gebieden. Zo gebruiken creatievelingen het als bakvorm voor zoetigheden en terwijl anderen ze hebben gebruikt om mensen met autisme te helpen.
Pandemie
Tot slot ontkomen we er niet aan om ook de periode waarin het speelgoed succes boekte te benoemen. Volgens Adrienne Appell van The Toy Association, zijn de potentiële angst-verminderende aspecten van de Pop It! een van de belangrijkste redenen waarom de Fidget een ware pandemie-tijdperk hit werd. Ze zei dat veel kinderen ze gebruikten tijdens het leren op afstand. “Vooral in deze tijden kunnen ze kalmerend zijn, ze kunnen rustgevend zijn,” zei ze. “Zelfs volwassenen genieten ervan.”
Ook interessant
Meer artikelen over Economie
Het ontstaan en de betekenis van Black Friday en Cyber Monday
De gekte die bekend staan als Black Friday en Cyber Monday zijn tegenwoordig een integraal onderdeel van het jaarlijkse shoppen, …
Wat er gebeurde in het FTX fiasco en wat het betekent voor crypto
FTX, de ooit machtige cryptocurrency exchange van eigenaar en oprichter Sam Bankman-Fried die reddingslijnen bood aan noodlijdende crypto-gerelateerde bedrijven, kon …
Waarom Apple producten met de letter “i” beginnen
Ooit afgevraagd waarom Apple producten zoals de iPhone met de letter "i" beginnen? Hieronder het verhaal. De meest populaire software- en …